Szkolny plecak…czy wiesz jak go spakować?

Kilka miesięcy bez szkoły dały się we znaki chyba każdemu. Rodzice pełnili rolę opiekunów, nauczycieli, pracowników i wielofunkcyjnej pomocy domowej, a dzieci, delikatnie mówiąc, dostawały szału zamknięte w czterech ścianach.

 Czy Wasze pociechy również nie mogły doczekać się spotkania z kolegami i koleżankami ze szkolnej ławki? Pewnie, jak nigdy, ochoczo przygotowały się do nowego roku szkolnego. Dla rodziców koniec wakacji to zawsze czas ważnych i sporych zakupów. Jak dobrze uzupełnić szkolną wyprawkę? Jak prawidłowo dobrać plecak czy tornister? Które biurko i krzesło wybrać?  Z tymi i wieloma innymi pytaniami borykała się ostatnio większość rodziców. Na niektóre z nich odpowiedź znajdziecie w naszych poprzednich wpisach ?  Wiemy, że każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko rosło szczęśliwie i zdrowo.

Dzisiejszy temat pewnie zaskoczy wielu z Was. W porannym pędzie, pewnie mało kto zastanawia się, czy plecak naszej pociechy spakowany jest prawidłowo. A jest to niemniej ważne, niż jego prawidłowy wybór.

Dlatego dziś chcemy zapoznać Was z zasadami prawidłowego pakowania plecaka i tornistra.

Praktyczne wskazówki na zabiegane poranki

Na początek kilka praktycznych wskazówek, jak zapobiec porannej wojnie i niekontrolowanemu wzrostowi ciśnienia, kiedy szef już dzwoni, a nasz maluch, z uśmiechem na ustach, wkłada właśnie blok rysunkowy do plecaka.

  • Wprowadźmy do wieczornego rytuału pakowanie plecaka. Wszystko to, co jest potrzebne do szkoły, ma zostać zapakowane, przez dziecko, zanim nasza pociecha pójdzie jeść kolację.
  • Nie wyręczajmy dziecka w jego codziennych obowiązkach, w tym właśnie w pakowaniu plecaka. Naucz, jak prawidłowo spakować plecak, pomagaj, bądź obok, daj przestrzeń do bycia samodzielnym. W ten sposób budujesz poczucie własnej wartości dziecka.
zdrowa dieta ; źródło www.imid.pl
  • Proponujemy połączyć pakowanie plecaka z wyborem ubrań na kolejny dzień. Ale zamiast dawać do wyboru całą szafę, pozwól wybrać między dwiema rzeczami np. bluzka zielona czy czerwona. W innym wypadku, wybór kreacji może zająć cały wieczór i…..pół nocy. Przygotowanie rzeczy na kolejny  dzień pomoże nam uniknąć rano niepotrzebnego stresu i zaoszczędzi, tak cenny, czas
  • Wieczorem ustalmy menu na drugie śniadanie, nie zapominając oczywiście o piramidzie żywieniowej.
  • Na koniec ustalmy kto jest tym szczęściarzem, który odwozi dzieciaki do placówek żłobka, przedszkola i szkoły.

Plecak nie taki straszny, czyli co z tym pakowaniem?

Każdy z nas wie, że brak aktywności fizycznej, która w ostatnich latach nazwana została analfabetyzmem ruchowym, jest jednym z czynników wpływających na występowanie wad postawy, bólu kręgosłupa i otyłości. Podobnie jest w przypadku tornistrów i plecaków, które noszą nasze dzieci. Zbyt ciężki tornister i plecak może zaburzyć prawidłowy rozwój kręgosłupa dziecka i przyczynić się do powstania, utrwalenia oraz pogłębienia, istniejącej już u dziecka, wady postawy. Kilogramy noszone przez dzieci, wpływają negatywnie na stawy biodrowe, kolana, a także stopy. Skutki nieprawidłowej postawy nabytej w dzieciństwie, ujawniają się najczęściej dopiero w dorosłym życiu. Są to m.in. zwyrodnienie oraz ból kręgosłupa i stawów, nieprawidłowości w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych.

Należy zwrócić uwagę,  iż na masę plecaka składa się nie tylko ciężar samego plecaka, podręczników i zeszytów. Kilogramy, które dźwigają nasze dzieci, to także przybory szkolne, przybory do zajęć plastycznych, a także przedmioty, które nie są związane z nauką (zabawki, drugie śniadanie, butelki  z napojami itp.). Bardzo często to właśnie te dodatkowo noszone przedmioty, wpływają na przekroczenie właściwej masy szkolnego plecaka.

W Polsce nie ma przepisów określających dopuszczalną masę tornistrów i plecaków dla dzieci i młodzieży. Przyjmuje się, według badań Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB), iż ciężar szkolnego tornistra i plecaka nie powinien przekraczać 10-15% masy ciała ucznia.

Skoro już udało nam się kupić odpowiedni tornister lub plecak , jak należy go spakować, aby było możliwie najbezpieczniej dla dziecka?

Kilka wskazówek dotyczących prawidłowego pakowania, noszenia i  jego właściwego użytkowania:

  1. Ciężar tornistra/ plecaka, wraz z ich zawartością, nie powinien przekraczać 10 -15% masy ciała ucznia.
  2. Ciężar powinien być rozłożony symetrycznie!
  3. Cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie i bliżej pleców, a lżejsze wyżej i bliżej zewnętrznej części plecaka/tornistra.
  4. Długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie plecaka/tornistra do pleców.
  5. Zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej.
  6. Plecak/tornister należy nosić na obu ramionach.
  7. Dolna krawędź plecaka/ tornistra powinna opierać się na talerzach biodrowych (to mniej więcej tam gdzie kończą się plecy)  ?
  8. Górna krawędź plecaka/tornistra powinna znajdować się na wysokości ramion dziecka.
  9. Krawędź plecaka/tornistra po prawej i lewej stronie powinna być na tej  samej wysokości
  10. Dolna część plecaka/ tornistra powinna być wyprofilowana, aby zachować fizjologiczną lordozę lędźwiową.
  11. Plecak/tornister powinien posiadać wewnątrz przegrody pozwalające na równomierne rozłożenie ciężaru, który się w nim znajduje.
  12. Konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy.
  13. Wskazane jest podjęcie przez rodziców współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.

Nadmierna masa tornistra czy plecaka może przyczynić się do pojawienia się lub nasilenia bólów pleców. Ponadto może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała, a w efekcie powodować powstawanie skrzywienia kręgosłupa.

Co powoduje, że nasze dzieci dźwigają ciężkie plecaki?

Na przekroczenie masy tornistrów i plecaków mają wpływ przede wszystkim:

  • obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu
  • noszenie dodatkowych słowników, książek i zeszytów
  • noszenie przedmiotów niezwiązanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami
  • rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (masa pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg)
  • rzadko występująca możliwość pozostawiania części podręczników i przyborów w szkołach.

Zwracajmy uwagę na to, co nasze dzieci zabierają do szkoły!

Aby zapobiegać dysfunkcjom narządu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego plecaka czy tornistra, należy zapewnić uczniom odpowiednią ilość aktywności fizycznej. Bardzo często będziemy o tym mówić, również z uwagi na rosnącą liczbę dzieci z nadwagą i otyłością.

Ponadto pamiętajmy, aby zadbać o właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole, jak i w domu. O tym też dla Was napiszemy, już niedługo.

Wyróbmy w dziecku właściwe nawyki ruchowe. Co mamy na myśli mówiąc o właściwych nawykach ruchowych? To przede wszystkim zachowanie symetrii (!) ciała przy wykonywaniu czynności zarówno ruchowych jak i statycznych czyli np. podczas odrabiania lekcji, spożywanie posiłków czy oglądania telewizji.

To kto jutro rano odwozi całą ferajnę?


Opublikowano

w

przez